Zo kom je van je diabetes type 2 af

Zo kom je van je diabetes type 2 af

Zo kom je van je diabetes type 2 af

 

Diabetes type 2 krijg je niet van de één op andere dag. Hier gaat eerst een periode aan vooraf waarbij je lijf alles in balans probeert te houden. Elke week krijgen meer dan 1000 mensen te horen dat ze diabetes hebben. De meeste mensen die gediagnosticeerd worden met diabetes type 2 denken dat ze lijden aan een chronische ziekte en dat deze ziekte dus onomkeerbaar is. Maar gelukkig is dit zeker niet het geval!

 

Diabetes is een gevolg van insulineresistentie

Bij insulineresistentie zijn je lichaamscellen ongevoelig geworden voor het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt ervoor dat glucose vanuit het bloed wordt opgenomen in de lichaamscellen. Als er te vaak en te veel insuline in het bloed zit, wordt glucose niet meer goed opgenomen. De cellen zijn hier dan als het ware ‘doof’ voor geworden. Insuline blijft dan in het bloed circuleren en met insuline in het bloed is het bijna onmogelijk om af te vallen. Naast overgewicht is er vaak ook sprake van een verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol en een verhoogd bloedsuikergehalte.

Heb je moeite met afvallen? Dan kan het zijn dat je last hebt van insuline resistentie. Naar schatting heeft ongeveer de helft (!) van de volwassenen in Nederland hier last van. Als je hier niets aan doet is er een grote kans dat je op den duur diabetes gaat ontwikkelen.

 

Diabetes type 2 genezen

In de meeste gevallen is diabetes type 2 te genezen. Een gezond gewicht creëren heeft een zeer gunstig effect op diabetes. Door stap voor stap gezonde voedingskeuzes te maken en voldoende te bewegen kan het gebruik van medicatie drastisch verminderd worden tot zelfs totale genezing. Ik heb hiervan meerdere voorbeelden gehad in mijn praktijk. Sommige zijn zelfs al helemaal medicijnvrij binnen een paar maanden. Dit door gewoon een gezonde manier van eten te ontwikkelen. Diabetes type 2 heb je dus meestal tijdelijk, mits je er wat aan doet.

 

Tips ter voorkoming en genezing van diabetes

Kies de juiste koolhydraten

Om af te vallen en je bloedsuikerspiegel op peil te houden hoef je zeker geen koolhydraten uit je dieet te schrappen. Dit is een groot fabel. Wel is het belangrijk om de juiste koolhydraten te eten en deze te verdelen over de dag.

Koolhydraten worden ook wel suikers genoemd maar in feite zijn koolhydraten behalve suikers ook zetmeel. Het lichaam zet de suikers die je inneemt om in glucose die als brandstof dient voor het lichaam. Kortom je hebt koolhydraten nodig!

Er is wel een verschil tussen koolhydraten. Zo heb je namelijk snelle koolhydraten (enkelvoudige koolhydraten) en langzame koolhydraten (complexe koolhydraten).

 

Zo kom je van je diabetes type 2 af

 

Snelle koolhydraten

Deze verhogen je bloedsuikergehalte in een hoog tempo. Je lichaam reageert daarop door snel insuline aan te maken, waardoor je bloedsuikerspiegel juist weer daalt. Dus ontstaat er een jojo-effect. Vaak bestaat je dagelijkse voeding uit heel veel van dit soort koolhydraten. Soms wel tot 80 procent. Laat snelle koolhydraten dus achterwege als je je diabetes te lijf wilt gaan.

Voorbeelden van producten met snelle koolhydraten zijn: witte rijst, pasta, wit brood, koekjes, snoep, chocolade, zoete toetjes, frisdranken, sappen en alcoholische dranken.

 

Langzame koolhydraten

Deze vertragen de opname van glucose en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een constante bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je meer energie hebt over de hele dag. Vaak bevat ten deze voedingsmiddelen ook veel voedingsvezels. Dat is zeer gezond, want vezels verminderen bloedsuikerpieken en geven snel en lang een verzadigd gevoel.

Voorbeelden van producten met langzame koolhydraten zijn: groenten, volkoren brood, zilvervliesrijst, volkorenpasta, peulvruchten en fruit (maar dit laatste graag met mate want fruit bevat ook zeer veel natuurlijke suikers (fructose).

 

 

Kies voor gezonde vetten

Gezonde vetten verlagen het cholesterolgehalte in je bloed en zijn goed voor hart en bloedvaten. Door voor gezonde vetten te kiezen verlaag je de kans op hart- en vaatziekten die bij diabetes type 2 zo op de loer liggen.

 

Wat zijn gezonde vetten en welke zijn ongezond?

Transvet

Transvet  is ongezond. Je vindt het in halvarine, margarine, koekjes, gebak, bakmixen en fastfood. Aanbevolen wordt om minder dan 1% van alle calorieën aan transvet te eten.

 

Verzadigd vet

Verzadigd vet is minder gezond. Eet het met mate. Je vindt het in vlees en zuivelproducten als kaas, room en boter. Van alle calorieën die je binnenkrijgt zou maximaal 5-7% uit verzadigd vet moeten bestaan.

 

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vet

Enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vet is gezond. Tot de meervoudig onverzadigde vetzuren behoren ook de omega-3 en omega-6 vetzuren. Enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren zijn gezond omdat ze goed zijn voor je hart en je gezondheid en je cholesterol positief beïnvloeden. Gezonde vetten helpen je om vitamine A, D en E in het lichaam op te laten nemen. Van alle calorieën die je per dag via voeding binnenkrijgt zou 25-35% afkomstig moeten zijn van  gezonde vetten.

 

Onverzadigd vet

Onverzadigd vet zit vooral in plantaardige bronnen zoals noten, zaden en avocado’s en in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, olijfolie en vloeibare bak- en braadproducten. Ook de vetten in vis bestaan vooral uit onverzadigde vetten.

Met het blote oog kan je een groot verschil tussen deze twee vetsoorten waarnemen. Verzadigde vetten hebben bij kamertemperatuur namelijk een vaste, gestolde vorm. Onverzadigde vetten zijn vloeibaar bij kamertemperatuur. Zoals kokosolie.

 

Zo kom je van je diabetes type 2 af

 

Gezonde vetrijke producten

Kokosolie

Kokosolie is een vreemde eend in de bijt. Kokosolie bestaat namelijk voor 90% uit verzadigd vet. Maar dit verzadigd vet is anders van samenstelling dan andere soorten. Het wordt snel omgezet in energie en minder snel in je lichaam als vet opgeslagen. Kokosolie is ook heel geschikt om mee te bakken en zelfs mee te frituren.

 

Vette vis

Vette vissoorten als tonijn, (wilde) zalm, haring, makreel, sardines en forel zijn rijk aan omega-3 vetzuren. Aangeraden wordt om 2 maal per week vette vis te eten.

 

Avocado

Bijna 85% van de avocado bestaat uit vetten. Veel meervoudig onverzadigde vetten in de vorm van omega-3. Daarnaast levert de avocado ook nog eens veel vezels, vitamines en mineralen. Eet avocado in een salade, voeg het toe in een smoothie of doe het op een broodje met peper en zout.

 

Olijven en olijfolie

Olijfolie bestaat voor het grootste deel uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren (vooral omega-9), daarnaast is olijfolie rijk aan anti-oxidanten. Voor olijfolie geldt, hoe zuiverder (niet geraffineerd) de olie, hoe minder de olie geschikt is om te verhitten. Gebruik een goede kwaliteit olijfolie dus liever om een dressing te maken voor salades dan dat je het verhit om in te bakken of frituren. Gebruik kokosolie om in te bakken.

 

Noten

Naast vitaminen, mineralen en eiwitten bevatten noten omega-9, dezelfde vetsoort die olijfolie zo gezond maakt. Walnoten bevatten het meeste omega-3. Kies bij voorkeur voor rauwe, ongebrande en ongezouten noten. Net als fruit kun je noten het beste alleen eten. Zo verteren ze het beste en kan je lichaam de voedingsstoffen optimaal opnemen. Let op: noten zijn gezond, maar zijn caloriebommetjes. Beperk noten tot een handje per dag.

 

Zaden

Zaden zijn leveranciers van gezonde vetten. Met name chiazaad levert grote hoeveelheden omega-3, zelfs meer dan zalm. Maar ook pompoenpitten, sesamzaad en hennepzaad leveren omega-3. Voeg ze dus wat vaker toe aan een ontbijtmix of aan je smoothie of aan een salade.

 

 

Kom in beweging

Door voldoende te bewegen zullen je cellen beter reageren op insuline. Je verlaagd met genoeg beweging je bloeddruk en cholesterolgehalte. Daarbij verbrand je vetten en dat heeft weer een positief effect op je gewicht.

Probeer dagelijks minimaal een half uur per dag te bewegen. Dit kan je doen door middel van wandelen, zwemmen, fietsen of in de sportschool. Ook personal training in de buitenlucht is een fantastische manier om op een verantwoorde manier te bewegen.

 

Hulp bij diabetes

Interesse in personal training? Neem dan gerust contact met ons op voor een gratis proefles bij één van onze fitness instructeurs.

Wil je graag begeleiding bij het terugdringen van je diabetes type 2? Wij helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op via 0633094350 of via het contactformulier.

 

 

 

 

 

Bron: aHealthyLife

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.