Gezonde nasi met tofu-spiesjes en satésaus

Nasi uit een pakje? Nee, dat maken we natuurlijk gewoon zelf. Het is zeer eenvoudig om te maken en vooral ongelofelijk lekker!

Ingrediënten nasi:                        (4 pers.)

– rijst voor 4 personen
– olijfolie
– 1 prei
– ½ rode paprika
– 1 rode peper
– bosje bosui
– 2 eieren
– 2 teentjes knoflook
– 200 gram sperziebonen
– handje taugé
– 2 theelepels sambal
– 2 eetlepels ketjap manis
– 1 theelepel laos
– 1 theelepel djinten (komijnpoeder)
– 1 theelepel kerrie
– 1 theelepel kurkuma
– 1 theelepel djahe (gemberpoeder)
– zout
– peper
– 1 theelepel trassi*

* Trassi is te koop bij de toko en bij sommige supermarkten. Het is gemaakt van gemalen garnalen dus niet geschikt voor vegetariërs.


Ingrediënten tofu-spiesjes:

– olijfolie
– 400 gram tofu (naturel)
– 6 eetlepels ketjap manis
– 2 theelepels sambal
– 8 lange satéprikkers

Ingrediënten satésaus:

– 7 eetlepels pindakaas (zonder suiker)**
– 4 eetlepels ketjap manis
– 1 teentje knoflook
– 1 eetlepel sambal
– 1½ eetlepel tomatenpuree
– 250 tot 300 ml water
– peper

** Pindakaas zonder suiker is te koop bij de natuurwinkel.

De nasi
Dop de sperzieboontjes en snijd de boontjes in 3 stukjes. Kook rijst voor 4 personen en stoom of kook de sperziebonen beetgaar. Snijd de prei, paprika, bosui, rode peper en de knoflook fijn. Bak de ui, knoflook en rode peper in wat olijfolie. Voeg daarna de prei en de paprika toe en bak die even mee. Kluts 2 eieren en schuif de groenten naar één helft van de pan. Voeg het eimengsel toe aan de ‘schone’ kant van de pan en roer het eimengsel door terwijl het stolt zodat er eistukjes ontstaan. Roer dan de stukjes ei en de groenten door elkaar en voeg de kruiden, peper, zout, sambal, ketjap en trassi toe. Voeg dan de rijst, sperziebonen en taugé toe en roer goed door zodat alles goed verwarmd is.

De tofu-spiesjes

Snijd de tofu in grote blokjes en marineer deze in ketjap en sambal.
Rijg de blokjes aan de satéprikkers en bak de tofu-spiesjes rondom bruin in een pan met een klein beetje olijfolie.

De satésaus
Doe 7 eetlepels pindakaas in een pannetje en pers een knoflookteentje uit. Voeg ook de sambal, ketjap, peper, tomatenpuree en de helft van het water toe. Laat het mengsel warm worden op een laag vuurtje en blijf roeren. Voeg de andere helft van het water toe en blijft roeren tot dat er een egaal mengsel ontstaat. Als de saus te dik blijft kun je nog wat water toevoegen.

Tip: Begin met het marineren van de tofublokjes en kook daarna de sperziebonen en rijst. Maak dan de nasi en bak de tofu-spiesjes terwijl je de satésaus maakt.

Enjoy!

 

Meer gezonde recepten en makkelijk afvallen? Klik dan hier.

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.